Az emberi élet minden szakaszában nagyon fontos a mozgás, s ez különösen igaz a várandósság időszakára nézve. Az ilyenkor végbemenő fokozott terhelést az tudja igazán jól viselni, aki megfelelő mód felkészül a rá váró változásokra. Erre az egyik legalkalmasabb módszer a kismama torna, mely kedvező hatással van mind a mamára, mind a babára nézve.
De milyen változások mennek végbe ebben az időszakban?
Az egész szervezet működése megváltozik, minden egyes szerv-szervrendszer megnövekedett szerepet lát el.
Érintetté válik a légzőrendszer, gyakrabban veszünk levegőt, hogy megfelelő oxigént biztosítsunk a növekvő magzat számára.
A szív vérkibocsátó képessége és teljesítménye nő, több vér kering az erekben, valamint a második trimeszterben csökkent a vérnyomás. Ezen változás miatt tapasztalható a terhesség első időszakában egy enyhe hőmérséklet-növekedés.
A veseműködés fokozódik, hiszen nem csak az anya, hanem a magzat anyagcsere-végtermékét is ki kell választania. A hólyag befogadó képessége csökkent, ezért érzi úgy a kismama, hogy gyakrabban tör rá a vizelési inger.
Az anyagcsere intenzitása nő, ez lehet az oka, hogy elönti a forróság.
Mell állománya is felkészül a tejtermelésre. Ez a növekedés gyakran okozhat hátfájást is, hiszen a mell súlya egy fokozott terhelést rónak a gerincre.
A növekvő méh feljebb nyomja a gyomrot, ezért befogadó képessége csökken. A hormonok hatására ernyedtebbé válik a gyomor záróizma, ezért gyakrabban érezhet a kismama gyomorégést. Csökken a táplálék továbbhaladásának sebessége, emiatt fordulhat elő székrekedés.

Ezeken a változásokon kívül a teljes test egy statikai változáson megy át, az előre domborodó méh megváltoztatja a test súlyvonalát, ennek következménye egy megváltozott, derékból hátrahajlottabb testtartás lehet. A szervezet szülésre való felkészülésének folyamatában az ízületek lazább állapota is érzékelhető lehet. Ez a lazulás okolható részben a derék és hátfájdalmak kialakulásáért.
Az említett problémák megelőzhetők és kordában tarthatók ha a kismama aktívan tölti a várandósság időszakát. A torna során kiemelt szerepet kap a tartáskorrekció, a medence beállítása, a törzs mobilizálása és stabilizálása, keringés fokozó gyakorlatok, valamint izomerősítések. Ebben az időszakban különösen fontos nagy hangsúlyt fektetni az egyensúlyra és annak fenntartására, hiszen a hormonális változások miatt a talp boltozata is megváltozik, aminek a következménye egy bizonytalan járáskép lehet. A kiemelt erősítendő izmok közé tartoznak például a mell és hátizmok, csípő körüli izmok. A torna során hangsúlyt fektetünk a légzéstechnikára, melynek ismerete a vajúdás és a szülés alatt elengedhetetlen.
A kismamatorna a terhesség 12. hetétől végezhető, gyakorlatilag a várandósság nagy részében. Szükséges azonban a torna előtt egyeztetni a kezelő orvossal, ugyanis a torna nem ajánlott ha előfordult korábban vérzés vagy vetélés, illetve esetleg veszélyeztetett terhesség vagy magas vérnyomás áll fen.
Bármilyen mozgásformát is választ a kismama a lényeg az, hogy örömmel végezze. Fontos, hogy a hétköznapokban is aktívak maradjon, nem kell lemondania a mozgásról de nem is ez az az időszak, amikor a legfittebbnek kell lenni. Kerülendők a nagy súlyokkal végzett gyakorlatok, a futás és biciklizés vagy egyéb olyan sportok, amik ütközéssel vagy hirtelen irányváltással járhatnak.
Érdemes beszerezni egy pulzus mérő órát, így biztos nem fogja túlterhelni magát és a babát is biztonságban tudhatja. Az egyéni kismama torna keretein belül lehetőségünk van maximális figyelemmel csak a kismama egyéni adottságainak megfelelően tornáztatni és végezni a kezeléseket. A mozdulatokat megtanítjuk, így otthon is biztonságban végezhetőek a gyakorlatok.

Tóth-Aigner Mariann
gyógytornász

Kövessen a Facebookon