Mi lehet a háti fájdalmak hátterében?

A derék és a nyak problémák előfordulásához képest a háti gerinc megbetegedésének gyakorisága kisebb. Ennek a gerincszakasznak a mobilitása kisebb mértékű a hozzá kapcsolódó bordák miatt, melyek a stabilitását biztosítják. Sokszor úgy érezzük, hogy ,,leszakad a hátunk’’ egy hosszabb nap vagy nagyobb fizikai megerőltetés után.
A háti gerinc összeköttetésben áll a gerinc többi szakaszával, befolyásolja a nyak és a vállak helyzetét. Az, hogy milyen testhelyzetben töltjük a napjainkat, hogy van beállítva a gerincünk hatással van a panaszok kialakulására.
Például a görnyedt ülés esetében, ha telefonozunk vagy olvasunk valamit, hátra billen a medence, hátrafelé görbül a derék és a hát. A lefelé nézés miatt terhelés alá kerül a hátsó nyak izomzata, amelyre az feszüléssel reagál, mivel ezek az izomkötegek próbálják megtartani a fej súlyát. Vállunk követi a test rossz helyzetét, így előre esik, tovább rontva ezzel a háti gerinc beállítását. Amikor rossz testtartásban hosszú időt töltünk további gerinc fájdalmak létrejöttének adunk esélyt.
Az életkor előrehaladtával a szövetek elhasználódnak, vizet veszítenek, rugalmatlanná válnak, a porckorongok közötti rés lecsökken, megindul az ízületi felszínek kopásos (arthrosisos) folyamata. A terhelésnek kitett helyeken meszes (spondylotikus) elváltozások, a csigolyatest oldalsó, elülső és hátulsó részén porccal fedett csontnövedékek (osteophyták) jönnek létre.
A kopásos degeneratív megbetegedésen (spondylosis) kívül, a gerinccsatorna szűkület (stenosis), a porckorongsérv (discus hernia), azok a betegségek, amelyek az életminőségünket nagymértékben befolyásolják, a mindennapi tevékenységünket korlátozzák és akár munkaképtelenséget is okozhatnak. Szerencsére a háti porckorongsérv nem gyakori, általában a hát-derék átmenetben fordul elő, ahol a legmobilisabb a háti gerinc. Előfordulhat sérüléshez (traumához) kötötten, hirtelen lehajlásra, gyors fordulásra, akár ezek kombinációjára vagy nagyobb erőbehatásra.

Milyen tüneteket észlelhetünk?

A hátban megjelenő helyi fájdalom a problémás csigolyák magasságának megfelelően. Rosszabb esetben jelentkezhet kisugárzó panasz (radiculopathia), mely övszerűen fut előrefele, mellkasi és hasi területre is sugározhat, mozgásra, terhelésre, légzésre fokozódik. Előfordulhat belső szervek fájdalmához hasonló tünet.

Izom eredetű hátfájások esetén

A fiatal és középkorúak háti gerincét érintő panaszok sokszor nem specifikus hátfájdalmak, melynek oka nagyrészt az izomzatban keresendő. A gerinc melletti izomkötegek szinte húr szerűen képesek megfeszülni, elég kellemetlen, hosszan tartó fájdalmat képesek generálni. A hullámzó jellegű panaszokra hatással van az időjárás változás, mely rossz közérzetet, fáradtságot eredményez. A tüneteket az aktuális terhelés is befolyásolja. A statikus terhelés fokozza a fájdalmat például a hosszú, egy helyben ülés, a sokáig tartó sorban állás és persze a stressz is negatív irányba viszi el a tüneteket.
Javulnak a panaszok, ha a fizikai terhelés és a pszichés behatás csökken.

Fibromyalgia általában fiatal, középkorú nők betegsége. A fő panasz itt is az izomfájdalom és az izom gyengeségérzés. Gyakori jel a rossz közérzet lehangoltság, fáradékonyság, depressziós hajlam. A mindennapok pszichés nyomásától, stresszhelyzetektől romlik, a pihenés alkalmával hétvégén vagy szabadság alatt enyhül.

A scapulocostalis szindróma lapocka körüli izomfájdalom, melyet főként a lapockaemelő izom (musculus levator scapulae) okoz. A megfeszült izom miatt a lapocka aktív mozgatása ropogással járhat. A keletkező izomcsomók a tarkó, vállízület, kar felé adhatnak fájdalmat, vagy akár a szívtájék felé is kisugározhatnak.

Terápiás lehetőségek

Az okot adó izomfeszülés gyógytornával, manuálterápiával, masszázzsal kezelhető.
A sokszor hangsúlyozott rossz testtartás miatt, mely nagymértékben felelőssé tehető a háti fájdalom kialakulásáért, a tartáskorrekció nagy szerepet kap a gyógytornában. Az izmok újra tréningezésével, stabilizáló tréning alkalmazásával, az ergonómia (munkakörnyezetnek megfelelő kialakítás) megtanításával a kialakított megfelelő izomegyensúly hosszútávú megtartására törekszünk.
Az izmok lazítása, a test szerte létrejött nyomáspontok, a tartós megfeszülésből adódó izomcsomók (myogelosisos csomó) trigger pont terápiával vagy fascia technikával, hengerezéssel, masszázzsal, meleg kezeléssel javíthatók.

Némethné Szabó Edina
gyógytornász
Maitland manuálterapeuta

Kövessen a Facebookon