A TRX- et ( Totalbody Resistance Exercise ) az amerikai haditengerészet elit csapata fejlesztette ki, mára az egyik legkreatívabb funkcionális tréning eszközzé vált. Sokoldalúan használható heveder, mellyel az izomerőt, egyensúlyérzéket, koordinációt fejleszthetjük. Stabil és instabil felfüggesztési pontok alkalmazásával teljes test bevonható a gyakorlatok végrehajtásába. Az intenzitást a test és a talaj által bezárt szög illetve a stabilitás adja, így növelhető a gyakorlatok nehézségi foka.

A gyógytornászok legtöbbször a rehabilitációban használják a TRX- et, amely egyfajta továbblépés a már megszokott gyógytorna gyakorlatokhoz képest. Olyan izmainkat is munkára készteti, melyeket a hagyományos gyógytorna gyakorlatokkal csak kevésbé tudunk megdolgoztatni . A TRX használatának lényege, hogy az izomcsoportokat nem izoláltan, hanem funkcionális mozgásmintákba integrálva erősíti, a teljes törzsizomzatot, és az egész testet bevonja az edzésbe.
Számos előnyei közül kiemelhető, hogy javítja az állóképességet, a koordinációt, fokozza a hajlékonyságot, fejleszti a core- izmok stabilitását és ez által javítja a testtartást. Egyszerre több izmot is megdolgoztathatunk a saját testsúlyunkkal.

Sportsérüléseket követő rehabilitációban is helye van a tréningnek. Előnye, hogy kontrollált terhelés mellett, fokozatosan érhető el a javulás, illetve a sérült végtag mozgástartományának növelésével a teljes ízületi mozgás helyreállítható. A test dőlésszögének változtatásával kialakíthatjuk a kívánt terhelést, figyelembe véve az ízületi mozgásokat.
Fontos, hogy ne kezdjünk el otthon egyedül gyakorolni, forduljunk szakképzett segítséghez és mindenképpen gyógytornász által végzett állapotfelmérés előzze meg a tréninget. Az aránytalan terhelés és a nem megfelelően végzett gyakorlat ízületi sérülést okozhat.

A Schroth terápiában azaz a gerincferdülés kezelésében, kiválóan alkalmazható a TRX által biztosított instabilitás. A haladó szintű gyakorlatok végrehajtása során azoknál a betegeknél, akik képesek a gerinc elongációját, azaz az aktív nyújtását és a törzs beállított helyzetét megtartani hosszabb ideig, tovább fejleszthető a koordináció és a törzsstabilitás, mely során folyamatos korrekcióra van szükség. Mindemellett az idegrendszernek is állandó ingert tart fenn az instabil helyzetben történő gyakoroltatás.

szerző:
Némethné Szabó Edina gyógytornász
Dénes Veronika gyógytornász

 

iratkozzon fel hírlevelünkre

Kövessen a Facebookon